Henry Ford s-a nascut pe data de 30 iulie 1863, in districtul
Wayne, Michigan. Fiul unor emigranti irlandezi, Mary
si William Ford, care s-au stabilit la o ferma in Dearborn,
isi ajuta tatal cu gospodaria, si urma scoala intr-o
cladire cu o sigura clasa. Cu toate acestea, Ford nu
a fost atras nici de scoala, nici de viata de la ferma,
si la varsta de 16 ani, a plecat la Detroit pentru a-si
gasi o slujba.
S-a angajat ucenic la un atelier auto, unde a invatat
totul despre motorul cu ardere interna. Dupa cativa
ani in care a invatat aceasta meserie, Ford s-a intors
la ferma, la familia sa, si a lucrat part-time pentru
Westinghouse Engine Company. Ford si-a deschis propriul
atelier auto la ferma sa si a inceput sa repare motoare
si masini. In aceasta perioada, Ford s-a indragostit
de Clara Bryant, cu care s-a casatorit in 1888.
Cativa ani mai tarziu, Ford si sotia lui s-au mutat
inapoi in Detroit, unde Ford a fost numit inginer-sef
in cadrul Detroit Edison Company. Pozitia aceasta ii
cerea lui Ford sa fie disponibil 24 de ore pe zi, dar
programul flexibil ii permitea sa se ocupe de experimentele
lui. A experimentat cativa ani, atat pe trasuri care
mergeau cu benzina, cat si pe calesti fara cai, pana
cand primul sau vehicul a fost gata. „Cvadricicleta”,
formata dintr-un cadru de trasura montat pe patru roti
de bicicleta, a fost terminat in 1896. Ford a vandut
aceasta inventie, pentru a strange banii necesari altor
creatii.
In urmatorii cativa ani, Ford a continuat sa isi perfectioneze
vehicolele pentru pasageri, ba chiar a construit masini
de curse pe care le-a condus el insusi. In 1903, Ford
a produs un automobil bun de scos pe piata, si a format
Ford Motor Company, capitalul apartinand cetatenilor
orasului Detroit. In 1908, Ford a introdus cu succes
pe piata vehicolul „Model T”, produs si
comercializat 19 ani dupa aceea. Curand dupa ce a fondat
Ford Motor Company, Ford a fost dat in judecata de Asociatia
Producatorilor Autorizati de Automobile, si, dupa ani
de procese, a castigat in 1911 dreptul de a deveni producator
de automobile.
Ford a putut astfel sa vanda „Model T” pe
piata, datorita tehnologiei sale avansate de productie.
In cadrul fabricii detinute de Ford Motor Company in
Highland Park, Michigan, Ford a introdus in 1913 prima
linie de asamblare a vehiculelor, ceea ce a redus semnificativ
timpul de productie. Prin urmare, mai multe automobile
erau produse la un cost mai mic. Ford a stabilit salariile
minime ale muncitorilor din fabrica la 5.00$/zi, ceea
ce, dupa parerea lui, a determinat cresterea productivitatii.
Cu toate acestea, nu toata lumea a fost impresionata
de stilul managerial al lui Ford, si, in 1917, a fost
din nou dat in judecata de actionari pentru reinvestirea
profitului in scopul extinderii companiei. Desi tribunalul
a decis in favoarea actionarilor, pana in 1920 Ford
a reusit sa cumpere actiunile acestora. A construit
o fabrica imensa in River Rouge, si compania a devenit
aproape independenta.
In 1926, Ford a inceput sa piarda din cota de piata
in favoarea General Motors, deoarece „Model T”
era depasit. Ford a inchis fabricile timp de cinci luni,
dupa care a lansat „Model A”, iar mai tarziu
„V-8”. Ambele modele au avut un succes moderat,
fiind depasite repede de General Motors si Chrysler.
Problemele cu care s-a confruntat Ford Motor Company
s-au datorat stilului de management autoritar si incapatanat
al lui Ford. Desi unicul fiu al lui Ford, Edsel, a fost
numit presedinte in 1919, tatal sau a controlat strict
intreaga afacere in continuare. Cand General Motors
si Chrysler au semnat contractul cu United Automobile
Workers, Ford a refuzat sa le urmeze exemplul. El a
angajat detectivi si paznici pentru a-si impiedica muncitorii
sa formere un sindicat. Intr-un sfarsit, Ford a fost
obligat sa semneze cu United Automobile Workers in 1941.
Fiul lui Ford, Edsel, a murit in 1943, in acel moment
Ford revenind la conducerea companiei. Totusi, pana
in acel moment avusese parte de doua atacuri de cord
si doi ani mai tarziu i-a predat conducerea nepotului
sau, Henry Ford II. Ford s-a stins din viata pe 7 aprilie
1947 |