De
cate ori nu vi s-a intamplat sa credeti ca sunteti pregatiti
pentru orice situatie la volan si pusi in fata faptului
v-ati dat seama ca nu aveti nici cea mai vaga notiune?
Este si cazul unei pene de cauciuc, pe care toata lumea
se lauda ca stie sa o faca, dar multi dau telefon la
un prieten sau se roaga de participantii la trafic sa
ii ajute cu roata bolnava.
Este
adevarat ca putini au intutitia de a face o repetitie
generala la rece si invata sa faca o pana in cele
mai grele conditii: trafic intens, ploaie, noapte,
vizibilitate redusa, cum nu se poate mai rau.
Pentru
a fi eficienti, trebuie sa aveti in cap un mic scenariu
care va ajuta sa scapati de neplaceri ulterioare.
In
primul rand masina trebuie neaparat echipata cu roata
de rezerva foarte buna, nu o roata de sacrificiu pe
care credeti ca nu o veti mai folosi. Roata trebuie
sa o aveti mereu echilibrata si umflata la presiunea
corecta.. Trusa de pana (cric, cheie de roti, cheie
- antifurt pentru prezoane, cheie -antifurt pentru
capace de roti, lanterna, etc.) trebuie sa o aveti
mereu la dvs, cat mai completa.
Ce
e de facut?
Din
momentul in care simtiti ca aveti pana, trageti masina
pe dreapta intr-un loc unde nu incomodati, nu riscati
sa fiti acrosati, aveti vizibilitate si foarte important
aveti asfalt dur sau beton pe jos. Daca trageti masina
intr-o zona cu pamant, nu veti putea folosi cricul,
pentru ca acesta se va infunda!
1.Declansati
lumina de avarie, trageti frana de mana, cuplati masina
in treapta intai si montati triunghiul reflectorizant,
pentru a putea fi vazuti, in cazul in care incomodati
traficul.
2.Slabiti prezoanele, cat timp masina este inca pe
sol, pentru ca o data ridicata nu veti putea si este
chiar periculos!
3.Montati cricul la roata la care aveti pana si incepeti
sa ridicati masina. Aveti grija sa nu se infunde cricul,
chiar si in asfalt moale. De asemenea, nu ridicati
masina mai mult decat aveti nevoie pentru a scoate
roata
4.Scoateti roata cu pana si puneti-o ca masura de
siguranta sub masina, pentru cazul in care masina
ar putea cadea de pe cric
5.Montati roata de rezerva si strangeti usor prezoanele,
nu pana la capat
6.Coborati masina de pe cric, dupa ce ati scos roata
cu pana de sub ea
7.O data pusa masina pe sol, strangeti bine prezoanele
8.Verificati sa aveti trusa completa si puneti roata
cu pana in portbagaj
Greseli
clasice:
1.Cric
montat incorect sau pe un sol care nu ajuta la ridicarea
masinii
2.Pezoane demontate cand masina este cu roata in aer
3.Frana de mana netrasa, masina o ia la vale, cade
de pe cric si face ravagii
4.Roata de rezerva mai proasta decat cea cu pana
5.Echipament incomplet, lipsa chei antifurt
6.Pierdut prezoane
7.Prezoane stranse superficial, roata se desface
Sfaturi:
Este
bine sa aveti in plus cel putin doua prezoane. Exista
riscul sa faceti pana noaptea, pe ploaie si sa aveti
vizibilitate redusa. In acest moment, de emotii sau
neatentie, puteti pierde vreun prezon si riscati sa
il cautati toata noaptea. La fel de bine si chiar
obligatoriu in tarile UE - vesta reflectorizanta pe
timp de noapte. Exista foarte multe accidente care
au drept cauza neatentia soferului preocupat de pana
care sare in fata masinii.
O
lanterna puternica este necesara, nu numai in cazul
penelor pe timp de noapte
La
masinile de fabricatie germana exista o situatie cel
putin ilara. Roata de rezerva este extrem de ingusta
si de multe ori mai mica cu un numar (ex R14) decat
jantele de aliaj de pe masina (ex.R15). Este bine
sa aveti o roata de rezerva normala, de tabla, cu
pneu identic cu cel de pe masina. De asemenea, producatorul
nu recomanda o viteza mai mare de 80km/h cu roata
pitica si numai pe distante scurte. Este preferabil
(desi foarte incomod) sa nu puneti aceasta roata pe
puntea fata, pentru ca masina va avea niste frane
foarte slabe, iar volanul sta intr-o parte. Exclus
montatul rotii pe partea stanga fata! Daca nu v-ati
pregatit din timp cu o roata normala in portbagaj,
mai bine faceti rocada cu celelelate roti si montati
rezerva pitica pe puntea spate! Timp pierdut, dar
este mult mai sigur!
Pregatiti-va
cu o prelata din plastic pentru roata cu pana. Ganditi-va
ce se intampla pe o ploaie torentiala, cand puneti
roata cu poana plina de noroi si apa in portbagaj
si murdariti in ultimul hal capitonarea. Dar daca
aveti cu ce sa o acoperiti veti vedea ca nu lasati
nici o urma de mizerie.
Nu
e rau nici un spray auto-vulcanizant, cu care sa puteti
umfla de urgenta o roata.
stefan.barliba@mediaon.ro