"Cotidianul"
prezinta topul celor mai frumoase cladiri din tara,
din perspectiva specialistilor romani. Castelul Peles,
Ateneul Roman, Palatul de la Mogosoaia, Cazinoul din
Constanta, Palatul Culturii din Tirgu Mures, Palatul
Bánffy din Cluj si cel al Culturii din Iasi sint
cele mai apreciate sapte constructii autohtone.
Palatele
in top
"Cea
mai frumoasa cladire din Romania ar trebui sa fie Castelul
Peles: indeplineste cele mai multe criterii de evaluare
a unei cladiri. E palat. Are vechime. E amplasat intr-o
zona mirifica. Este intesat de opere de arta.
Are
o arhitectura foarte frumoasa, decoratii, sculpturi,
picturi, toate spatiile posibile de gasit intr-o cladire:
hol de primire, salon, biblioteca, sala de teatru, sala
de arme, sala de intruniri, gradina, lapidarium (cred
ca doar piscina si jacuzzi nu are).
Arhitectul
si constructorul nu sint romani si poate tocmai de aceea
e singular", isi argumenteaza alegerea din "perspectiva
unui profan" arhitectul iesean Andrei Ciuhodaru.
Alaturi
de Peles, printre constructiile autohtone deosebite
arhitectii au mai asezat Ateneul Roman, Palatul Bánffy
din Cluj, Palatul Culturii din Iasi, Palatul Culturii
din Tirgu Mures, Palatul de la Mogosoaia, Cazinoul din
Constanta, Vila Bunescu din Bucuresti si Casa Herczeg
din Timisoara.
Aproape
noi si originale
"Cazinoul
din Constanta, Ateneul Roman sau Palatul Culturii din
Iasi, cladiri mai noi, se remarca prin orginalitate
in cadrul unui anume stil, neoclasic pentru Ateneu si
neogotic sau romantic pentru Palatul Culturii.
In
aceste stiluri s-a construit in extenso in secolul al
XIXlea, iar cladirile, desi respecta conventiile stilistice,
reusesc sa se evidentieze", sustine arhitectul
bucurestean Bogdan Pintilie.
Si
Camelia Pojan, arhitect urbanist din Tirgu Mures, considera
ca cele trei cladiri sint aproximativ de acelasi calibru,
fiind reprezentative pentru arhitectura timpului in
care au fost create.
Ea
asaza insa in topul preferintelor Palatul Culturii din
Tirgu Mures, cladire mentionata, de altfel, de mai multi
specialisti, si care a ajuns in topul minunilor autohtone.
Tot in Transilvania, reprezentant al stilului baroc
de data aceasta, Palatul Bánffy din Cluj completeaza
lista cladirilor "sonore".
Necunoscute
cu vino-ncoa'
Nu
toate cladirile din clasament au o faima populara insa.
"Vila Bunescu din Bucuresti, realizata de arhitectul
Horia Creanga prin anii '30, este probabil cea mai frumoasa
casa modernista din Bucuresti", isi motiveaza preferinta
arhitectul Stefan Ghenciulescu, redactor-sef la revista
"Arhitectura".
Si
arhitecta Ariadna Zeck asaza aceasta cladire printre
preferintele sale, alaturi de Casa Theodor Aman, tot
din Capitala, si Conacul Cantacuzino din Pascani. O
alta cladire cu faima cistigata mai mult printre specialistii
din domeniu este Casa Herczeg din Timisoara, realizata
de arhitectul Radu Mihailescu.
Ea
este, de altfel, cea mai noua cladire din clasament
si se afla, potrivit specialistilor, in rindul realizarilor
arhitecturale occidentale.
Casa
Herczeg este aleasa si de Augustin Ioan, arhitectul
preferind o lista in care toate numele sint egale ca
importanta, si nu o ierarhie: "Sapte cladiri moderne,
in nici o ordine ierarhica, toate fiind de cea mai buna
calitate, cu o buna prezenta urbana si cu un semnificativ
rol educativ".
In
afara de Casa Herczeg, celelalte preferinte ale arhitectului
nu s-au suprapus peste mentiunile breslei: sediul Ministerului
Industriilor de pe Calea Victoriei, Vila Modrogan, Turnul
Connex din Piata Charles de Gaulle, Casa de cultura
pentru tineret de la Slatina si Capela studentilor din
Timisoara, Farul din Constanta si Biserica catolica
din Orsova.
100%
romanesc
Singura
"minune" specific romaneasca este Palatul
de la Mogosoaia. "Este un martor al unuia dintre
cele mai importante stiluri arhitecturale autohtone,
cel brincovenesc. Dupa cum templul grec se considera
a fi o dezvoltare a locuintei mediteraneene originare
- megaronul, la fel, Palatul de la Mogosoaia isi are
sursele clare in arhitectura populara romaneasca.
Este,
in acelasi timp, si arhitectura culta, pentru ca in
construirea si restaurarea lui au fost implicati arhitecti
pregatiti ca atare", arata Pintilie.
Sighisoara
vizavi de Magheru
Ariadna
Zeck ierarhizeaza cladirile in functie de opt categorii:
asezari umane (orase, sate), spatii publice (piete,
strazi, cartiere, ansambluri diverse), institutii publice,
locuinte, parcuri si gradini, ansambluri cu caracter
religios, edificii de cult si alte tipuri de cladiri
(industriale, comerciale, de petrecere a timpului liber).
In
ceea ce priveste ansamblurile, "alesele" arhitectilor
au fost Cetatea Sighisoarei, Muzeul Satului, Piata Sfatului
din Brasov si bulevardul Magheru din Bucuresti, "unul
dintre cele mai importante ansambluri ale modernismului
european", in opinia lui Ghenciulescu. In topul
listei, cetatea medievala Sighisoara este fereastra
romaneasca inspre lumea medievala.
Arhitectii
au motivat alegerea ei si prin relatia dintre constructie
si relieful in care este asezata, cetatea devenind astfel
un relief artificial.
Geniul
satesc
Andrei
Ciuhodaru crede ca Muzeul Satului arata ca geniul constructiv
al romanului s-a manifestat, din pacate, in special
in arhitectura rurala, cu materiale perisabile. "Este
cea mai mare concentrare de valori ale mestesugurilor
si modului de trai romanesc. Felul in care sint aranjate,
relatiile dintre ele precum si lacul din jur determina
perceperea ansamblului ca o entitate de sine statatoare.
Nu
imi place ca s-au distrus unele dintre obiectivele initiale:
moara de vint, o serie de case, faptul ca spatiul aferent
satului a fost restrins pentru a se amplasa mamutii
din ziua de azi", apreciaza si Camelia Pojan.
Bogdan
Pintilie face diferenta dintre estetic si utilitate.
"Ar fi greu de ales o casa anume sau o biserica,
pentru ca acestea nu au fost construite in ideea in
care este alcatuit acest top. Desi preocuparea pentru
frumos este evidenta, ea este in acelasi timp impletita
cu utilitatea.
Arhitectura
populara are specificitate locala - o casa din delta
arata foarte diferit de una din Maramures - dar este
in acelasi timp unitara, prin motive recurente in multe
zone, prin tehnici similare. Diferenta este data in
principal de adaptarea la conditiile de clima si viata
din fiecare loc in parte", adauga acesta.
Alt
mod de gindire
In
ceea ce priveste bisericile si manastirile romanesti,
lista celor mai frumoase este formata din biserica din
Densus - Hunedoara, biserica fortificata din Biertan
- Sibiu, Biserica reformata din Cluj, Manastirea Dragomirna
- Suceava, biserica de lemn din Surdesti - Maramures,
Biserica Sf. Nicolae Domnesc din Arges si Manastirea
Hurezi - Vilcea.
"Manastirile
bucovinene sint de un rafinament desavirsit. Nu se dezvaluie
la prima vedere, iti trebuie rabdare, ceva cunostinte
si dispozitie spre intelegerea unui alt mod de gindire
- al unor oameni pentru care fiecare detaliu este important,
nici un lucru nu este intimplator, ci rinduit, cu inteles.
Ce
m-a izbit la ultima vizita este cu cit sint mai frumoase
cele bucovinene fata de cele din Neamt. La distanta
de 200-300 de ani regresul este considerabil",
spune Pintilie.
Nominalizari
controversate
Preferintele
specialistilor s-au intersectat in foarte putine locuri,
asa ca in afara clasamentului final au ramas zeci de
cladiri preferate doar de unii arhitecti, unele dintre
ele avind si o amprenta controversata, cum ar fi Podul
Saligny de la Cernavoda, Coloana Infinitului sau Cimitirul
de la Sapinta. "Podul a fost la vremea lui, pentru
o perioada mica de timp, intr-un oarecare top in lume.
Este
o minune ca s-a realizat intr-o tara si intr-o perioada
in care nu prea se facea asa ceva", declara Ciuhodaru.
Pe de alta parte, in opinia lui Pintilie, constructia
este doar un proiect ingineresc remarcabil pentru perioada
in care a fost construit si care, ca orice realizare
inginereasca adaptata perfect scopului propus, a capatat
valente estetice.
De
asemenea, Cimitirul Vesel a fost caracterizat ca o "curiozitate",
"lipsit de traditie" sau cel mult un tip de
"arta populara care preia hazul taranului roman".
Pe de alta parte, desi are o valoare estetica de necontestat
in opinia arhitectilor, Coloana Infinitului, cu complexul
brancusian de la Tirgu-Jiu, se incadreaza mai bine in
operele de arta si mai putin in topul constructiilor.
Cotidianul,
10 mai 2006
|