•
Maneaua gen muzical plebeu.
Fals! Maneaua este istoriceste muzica domnilor. Cercetatorii
ne asigura ca moda "turcestilor" a aparut
in tarile romane la curtile domnesti si in mediile
boieresti, aceasta muzica rafinata si senzuala reflectind
gustul elitelor vremii, deopotriva sociale si culturale.
Dimitrie
Cantemir insusi a fost in tinerete o vedeta a manelei,
cu fani infocati la curtea sultanului.
•
Maneaua - "plaga" de data recenta a societatii
romanesti.
Fals! Cei dintre noi care isi amintesc de "Mona
mea", "Domnisoara-domnisoara", "Cenusareasa"
si alte hituri "eighties" ale trupelor Azur,
Generic etc. - au de dat contorul cu mult inapoi...
Atestata
de cel putin trei secole pe teritoriul tarii noastre,
maneaua s-a bucurat de momente glorioase in operele
unor Anton Pann, Barbu Lautarul sau Romica Puceanu.
In
repertoriul inregistrat al Mariei Tanase exista o
superba manea - "Pina cind nu te iubeam"
- a carei perfectiune atesta rafinamentul vechii scoli
romanesti de manele, cu epicentre in Dobrogea si zonele
dunarene.
•
"Manelismul" - stil de viata ostentativ
al noilor parveniti.
Fals! Marea Doamna a manelei traditionale, Romica
Puceanu, ramasa in patrimoniul folcloric prin capodopere
ale genului precum "Saraiman" si "Maneaua
floraresei", a dus o viata mai degraba modesta
si s-a stins aproape in mizerie.
•
Manelele muzica tiganeasca prin excelenta.
Fals! Dupa cum ii zice si numele inca folosit de lautari,
maneaua este o "turceasca", o muzica de
provenienta orientala, larg raspindita in Balcani.
Daca manelele sint cintate cu precadere de catre rromi,
este in primul rind pentru ca a fost muzica ceruta
secole de-a rindul de boierii romani robilor lor lautari.
"Asta
ni se cere", definesc si azi descendentii lor
dezrobiti si dezinhibati preferintele publicului majoritar,
cind se justifica in fata Prutenilor, Moculestilor
si altor cerberi ai unui purism iluzoriu.
•
Europa occidentala - bastion de neclintit in fata
influentelor orientale.
Fals! Ocupatia maura din Evul Mediu a lasat in Spania,
Occitania si Italia meridionala marci de netagaduit
ale culturii arabe. Daca asemanarea dintre armoniile
arabesti si cele spaniolesti este un indiciu suficient,
medievistii merg mai departe in cercetarea afinitatilor
subtile dintre Est si Vest.
Se
pare ca, prin intermediul muzicii trubadurilor, muzica
de la curtile europene a fost puternic penetrata de
filonul maur, care a devenit astfel mostenire a marelui
clasicism european.
Occidentul,
fascinat de manelo-rapperii turci din Germania si
de fusion-ul maghrebienilor din Franta (printre care
Khaled si Rachid Taha sint doar virfuri de aisberg),
n-ar trai nicidecum astazi primul asediu muzical sarazin.
•
Manelele gen inferior.
Fals! De la cintecele goliardice pina la blues-ul
nascut pe plantatiile de bumbac, s-a dovedit ca nu
exista genuri inferioare. Exista cel mult neglijenta,
vulgaritate si tratare neprofesionista din partea
unor muzicanti avizi de cistiguri usoare.
In
plus, exista vecini care vor sa-mpartaseasca intregului
cartier muzica preferata (si aceasta nu prea se-ntimpla
sa fie Beethoven)...
Exista
posesori de automobile care vor sa-mpartaseasca intregii
strazi ultimele achizitii muzicale, provenind din
aceeasi zona, a neo-manelei cu tobe pacanitoare in
loc de tambal, cu clape ieftine pe post de clarinet
si cu voce cabotina, hahaitoare, pe portiunile in
care ornamentele vocale ar trebui sa exprime sentimente
adevarate.
Caci
daca mai este ceva fals apropo de manelele de azi,
este insasi maniera contrafacuta si nesincera cu care
sint cintate de multe ori aceste cintece de dragoste
si durere. Este cabotinismul cu care se traficheaza
sentimente, reflectat inevitabil in forma fusarita
si grabnic expediata a performantei artistice.
•
Este posibila o reabilitare a manelelor, in conformitate
cu valoarea muzicala a unora (nu putine) dintre produsele
genului?
Doi universitari americani de origine romana raspund
pozitiv: Sorin Adam Matei si Cezar Giosan au declansat
recente dezbateri in presa culturala, legate de posibila
recuperare a manelelor... in "cheie majora".
In
timp ce primul dintre ei defineste neo-manelele ca
pe un fenomen viu, prolific, de metisaj tipic spatiilor
de interferenta culturala; cel de al doilea traseaza
proiectul unei adevarate propasiri a manelelor, posibila
prin stirnirea interesului oamenilor de cultura in
a revizita aceasta muzica umila, dotati cu intentii
inalte, formatoare.
E
de banuit ca amindoi distinsii intelectuali de peste
zari si-au putut elabora teoriile cu ingaduinta si
in deplina detasare, (si) pentru ca le lipsesc vecinii
care sa-i masacreze fonic cu acest adevarat "blues
al Orientului"...
Florin
Dumitrescu
fragment din articolul aparut in suplimentul Elle
Man
28
mar 2006