Ford
si General Motors se lupta cu pierderile si costurile
mari de productie, iar Ford a anuntat ca deja are
in plan sa concedieze 30.000 de salariati. Insa nu
ar fi mai simplu sa produca masini cu o calitate de
fabricatie superioara?
Calitatea
slaba a masinilor Ford si GM nu reprezinta singurul
motiv pentru care cei doi producatori incep sa se
zbata pe o piata actuala deosebit de concurentiala.
Insa este un factor esential.
Studiul
"J.D. Power and Associates Long-term Dependability
2005" reprezinta un barometru echidistant prin
care se poate vedea cam in ce liga joaca americanii.
Sondajul este alcatuit prin calcularea numarului de
probleme tehnice pe care proprietarii le-au experimentat
pe perioada a trei ani de exploatare.
In
urma analizarii acestui sondaj, americanii stau "destul
de bine", dar acest calificativ nu ajuta prea
mult, daca luam in calcul ca un cumparator de automobil
se asteapta la un calificativ "de la execlent
in sus" si mai ales daca are de unde sa aleaga
mai bun. Ati ghicit, alege o masina cu accent asiatic
si ochii oblici.
Americanii
se pot lauda cu fiabilitate sporita in cazul Lincoln,
Cadillac si Buick, ceea ce ar fi minunat daca aceste
masini nu s-ar adresa unui public cu bani, care cumpara
in mod traditional din clasa premium. La fel de bine
ar fi si daca aceste marci "nobile" ar impumuta
macar din cand in cand din punctajul obtinut si rudelor
de la tara, care alcatuiesc grosul vanzarilor in SUA.
Dintre
cele trei marci de lux americane, Lincoln a iesit
"number one", evident in urma marcilor Lexus
si Porsche. A urmat Buick care a reusit sa obtina
acelasi punctaj ca Lexus...in urma cu doi ani. Cadillac
s-a clasat ultimul, dar mult mai bine decat in anii
anteriori.
Infiniti,
marca de lux a grupului Nissan a ocupat locul al saselea,
in timp ce Acura (brand-ul de lux de la Honda), a
dezamagit, cu un loc 10.
Este
adevarat ca in zilele noastre, problemele care indeparteaza
un client de o marca nu mai sunt din categoria care
fac o masina sa nu porneasca sau sa se dezmembreze
la prima groapa. "Problema" poate fi un
zgomot agasant, un surub rebel care nu se desface
sau un intrerupator blocat.
Atunci,
de ce se zice ca masinile americane nu sunt bune?
Am
convenit deja ca nu putem lua in calcul studiul JDPower
si spune ca avem trei marci americane in top, atata
vreme cat sunt marci de lux si reprezinta o fractiune
din portofoliul de marci si din cel al vanzarilor.
Explicatia
o gasim tot in alta parte, mai precis in Tara Soarelui-Rasare.
1.
Toyota si-a cimentat deja imaginea de marca fiabila
si de calitate printre consumatorii americani. In
acelasi timp, GM si Ford si-au cimentat imaginea ca
nu prea le pasa de calitate si fiabilitate. Situatia
se poate sa se fi imbunatatit, dar perceptia consumatorului
se schimba foarte greu.
2.GM,
spre deosebire de Toyota, are prostul obicei de a
ocupa prima pagina a ziarelor cu un numar mare de
rechemari, pe cat de dese, pe atat de voluminoase,
iar clientii fug de marcile care isi cheama la apel
masinile.
3.
Promovare slaba. GM si Ford nu stiu sa scoata in evidenta
ceea ce este bun la masinile lor, daca o exista ceva.
In schimb lasa sa se intrevada interiorul ieftin si
neprimitor, motoarele zgomotoase si gurmande si constructia
de mantuiala, pe care nici macar modelele inferioare
de la japonezi nu le mai tolereaza.
Topul
fiabilitatii marcilor auto
Cifrele
din paranteza reprezinta numarul de probleme aparute
pe o perioada de trei ani, raportate la o suta de
unitati
Lexus
(139)
Porsche (149)
Lincoln (151)
Buick (163)
Cadillac (175)
Infinity (178)
Toyota (194)
Mercury (195)
Honda (201)
Acura (203)
BMW (225)
Ford (231)
Chevrolet (232)
Chrysler (235)
Saturn (240)
Oldsmobile (242)
GMC (245)
Pontiac (245)
Mazda (252)
Hyundai (260)
Subaru (260)
Volvo (266)
Jaguar (268)
Dodge (273)
Nissan (275)
Mitsubishi (278)
Mercedes-Benz (283)
Saab (286)
Jeep (289)
Suzuki (292)
Audi (312)
Daewoo (318)
Isuzu (331)
Volkswagen (335)
MINI (383)
Land Rover (395)
Kia (397)
Sursa:
JDPower&Associates